A konzulátus érdekvédelmi feladatait a konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. törvény, illetve a konzuli védelem részletes szabályairól szóló 17/2001. (XI.15.) KüM rendeletben foglaltak alapján látja el.

A külföldre utazó, illetve külföldön tartózkodó magyar állampolgárok saját magukért, illetve a gondozásukban, felügyeletük alatt álló személyekért maguk felelősek. A konzuli védelem feltételezi a felelős állampolgári magatartást, és szükség esetén az együttműködést a konzulátussal.

Bajba jutott magyar állampolgárok a Főkonzulátust munkaidőben a  hivatali elérhetőségein (+386 2 577-3850, illetve a consulate.len@mfa.gov.hu) érhetik el. Munkaidőn kívül bajba jutott magyar állampolgárok a konzuli tájékoztatási és vészhelyzeti ügyeleti telefonvonalon az alábbi elérhetőségeken tudnak jelentkezni:

  • Magyarországról ingyenesen a 06-80-36-80-36 zöldszámon (külföldről: +36-80-36-80-36), amely a Konzuli Tájékoztatási és Ügyeleti Központunkban, Budapesten van;
  • illetve WhatsApp – +36-30-36-36-111 – és Viber – +36-30-36-36-555 – platformokon elsősorban szöveges üzenetek formájában.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Főkonzulátus nem tud az állampolgárok részére szállást, étkezést vagy szociális ellátást biztosítani, elsősorban abban tudunk közreműködni, hogy a bajbajutott állampolgár helyzetét saját maga vagy hozzátartozója segítségével oldja meg. Amennyiben egy magyar állampolgár anyagi segítségre szorul, családja, rokonai, ismerősei a Western Union pénzküldő szolgáltatás segítségével tudnak azonnal (egy-két órán belül) pénzt küldeni a számára.

 

Miben segíthet a Konzuli Szolgálat? Erről bővebben a Konzuli Szolgálat honlapján tájékozódhat.

 

KÖZLEKEDÉSI ÉS EGYÉB BÍRSÁGOK

Szabálysértés elkövetése esetén a kiszabott bírság befizethető a helyszínen készpénzben, vagy a rendőrségen. Helyszíni bírság kiszabása esetén a bírságoló szerv felhívja a bírságolt személy figyelmét, hogy amennyiben elismeri a szabálysértést és meghatározott időn belül kifizeti a bírságot (ez általában 8 vagy 16 nap), akkor a büntetésnek csak a felét kell kifizetnie. (Megtörténhet, hogy a rossz nyelvi kommunikáció miatt honfitársaink ezt „egyezkedésként” (megvesztegetési próbálkozásként) értelmezik.) A bírság befizetésének nem azonnali módja, továbbá annak megtagadása esetén az igazoltató hatóság ideiglenesen bevonhatja a vezető és a gépkocsi (a tehergépkocsi és a rakomány) okmányait, amelyeket azonban az összeg befizetését követően jelenlegi tudomásunk szerint visszaadnak/visszajuttatnak. 

A Főkonzulátusnak a hatályos jogszabályok értelmében kiszabott helyszíni bírságok mértékét és a szlovén hatóságok ezzel kapcsolatos döntését nem áll módjában befolyásolni. Ennek megfelelően a Főkonzulátusnak nincs arra hatásköre, hogy egy éppen a helyszínen eljáró szlovén rendőrt felhívjon telefonon és egyezkedjen vele a büntetés nagyságáról vagy annak jogszerűségéről. Amennyiben bármilyen jellegű észrevétele van a megbírságolt magyar állampolgárnak, akkor utólag panasszal élhet az eljáró hatóságnál, alapszabályként a bírság kiszabásától számított 8 napon belül – a bírságot kiszabó határozaton a panasz megtételének módja és az elérhetőségek szerepelnek.

Ehelyütt ismét felhívjuk szíves figyelmüket a Szlovéniába utazás esetén a gépjárművekkel kapcsolatos előírásokra, melyekről a Konzuli Szolgálat Utazási Tanácsok oldalon tudnak tájékozódni.